Budgetförslag Kinda 2017

Liberalerna Kinda

Liberalerna i Kinda ser ett tydligt behov av utveckling i kommunen. Tydliga direktiv från politiken gällande Attraktionskraft, Kommunens service och hur vi Möter framtiden saknas idag.

Liberalerna vill:

Vi i Liberalerna vill satsa på kommunens utveckling genom att möjliggöra bostadsbyggande och profilera kommunen som ett attraktivt alternativ. För att möta en föränderlig omvärld så anser vi att Kinda Kom-muns service måste anpassas efter nuvarande och framtida medborgares behov.

Vi i Liberalerna har i vår skuggbudget valt att satsa på akuta driftsmässiga förändringar. Vi anser att kommunen måste titta över beslutade och planerade investeringar för att skapa en långsiktig plan för kommunens framtid. Nuvarande investeringsplan visar på totalt ca 230mkr i investeringar fram till 2020 och vi ser samtidigt att planen saknar flera stora investeringar som tex kommunala kostnader för folket hus, bredbandsutbyggnad på landsbygden mm. Vi anser därför att en total översyn av investeringsplanen måste göras under 2017.

Då SKLs prognoser visar på minskade skatteintäkter kommande år anser vi i Liberalerna att det är av största vikt att redan nu se över organisationen och effektivisera den för att möta framtidens förutsättningar. Vi lägger därför vikt i vår budget på att utreda alternativa lösningar inom organisationen.